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Digital platforms in the sharing economy: mediating and flattening consumption and service relationships

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metadataTrad.dc.contributor.author Silveira, Alexandre Borba da;
metadataTrad.dc.contributor.authorLattes http://lattes.cnpq.br/8074084735735599;
metadataTrad.dc.contributor.advisor Hoppen, Norberto;
metadataTrad.dc.contributor.advisorLattes http://lattes.cnpq.br/6449004692238588;
metadataTrad.dc.contributor.advisor-co1 Camillis, Patrícia Kinast De;
metadataTrad.dc.contributor.advisor-co1Lattes http://lattes.cnpq.br/2421319503114507;
metadataTrad.dc.publisher Universidade do Vale do Rio dos Sinos;
metadataTrad.dc.publisher.initials Unisinos;
metadataTrad.dc.publisher.country Brasil;
metadataTrad.dc.publisher.department Escola de Gestão e Negócios;
metadataTrad.dc.language en;
metadataTrad.dc.title Digital platforms in the sharing economy: mediating and flattening consumption and service relationships;
metadataTrad.dc.description.resumo The aim of this research was to analyze how digital platforms mediate and flatten the relationships between consumers and service providers in the sharing economy (SE) in the light of the Actor-network Theory (ANT). From this perspective, a qualitative longitudinal research was carried out following the theoretical and methodological premises of ANT. Data analysis was carried out in the light of the methodological translation procedure, through which the actors were mapped, observed, and their information was collected, described and translated. Network actors were empirically represented by two case studies. The research results show a socio-technical relationship in the consumer triad - digital platform - service provider in consumer and service relationships. The study of this relationship points to a mediation process, provided by the agency of digital platforms that transport influences and transfer meanings and senses to consumers and service providers. On the other hand, the flattening of relationships results from the action of digital platforms associated with the motivations of consumers and providers. Specifically, the central argument of the thesis reveals flat relationships of consumption and service due to a collective process of engagement between human motivations and non-human actions. Thus, this thesis proposes the Protechsumer concept, opening an agenda for future studies that problematize the literature about this collective agency that motivates, induces, connects, mediates and levels the consumption and service relationships in SE. The study also contributes to the advancement of the literature on sharing economy, digital platforms and consumer behavior, expanding a future agenda on how to analyze these relationships in the light of ANT. In addition to academic debates, the study provides practical implications for the development and operation of business in the sharing economy.;
metadataTrad.dc.description.abstract O objetivo desta pesquisa foi analisar como as plataformas digitais mediam e achatam as relações entre consumidores e provedores de serviços na economia compartilhada (EC) à luz da Teoria Ator-rede (TAR). A partir desta perspectiva, uma pesquisa qualitativa longitudinal foi realizada seguindo as premissas teórico-metodológicas da TAR. A análise dos dados foi realizada à luz do procedimento metodológico da tradução, através do qual os atores foram mapeados, observados e as informações coletadas, descritas e traduzidas. Os atores em rede foram representados empiricamente por dois casos de estudo. Os resultados da pesquisa evidenciam uma relação sociotécnica na tríade consumidor – plataforma digital – provedor de serviço nas relações de consumo e serviço. O estudo dessa relação aponta para um processo de mediação proporcionado pela agência das plataformas digitais, que transportam influências e transferem significados e sentidos para consumidores e prestadores de serviços. Por outro lado, o achatamento das relações resulta da ação das plataformas digitais associado às motivações dos consumidores e prestadores. Especificamente, o argumento central da tese revela relações achatadas de consumo e serviço devido a um processo coletivo de engajamento entre as motivações humanas e ações não humanas. Assim, esta tese propõe o conceito Protechsumer abrindo uma agenda de estudos futuros que problematizem a literatura acerca desta agência coletiva, que motiva, induz, conecta, medeia e nivela as relações de consumo e serviço na EC. O estudo também contribui para o avanço da literatura da economia compartilhada, plataformas digitais e de comportamento de consumo, ampliando uma agenda futura de como analisar estas relações segundo a TAR. Além dos debates acadêmicos, o estudo fornece implicações práticas para o desenvolvimento e operação de negócios na economia compartilhada.;
metadataTrad.dc.subject Digital platforms; Sharing economy; Mediation; Flattening; Consumption and service relationships; Consumers; Service providers; Actor-network theory; Plataformas digitais; Economia compartilhada; Mediação; Achatamento; Relações de consumo e serviço; Consumidores; Prestadores de serviço; Teoria ator-rede;
metadataTrad.dc.subject.cnpq ACCNPQ::Ciências Sociais Aplicadas::Administração;
metadataTrad.dc.type Tese;
metadataTrad.dc.date.issued 2020-06-25;
metadataTrad.dc.description.sponsorship CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior;
metadataTrad.dc.rights openAccess;
metadataTrad.dc.identifier.uri http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/9336;
metadataTrad.dc.publisher.program Programa de Pós-Graduação em Administração;


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